Mitsubishi Motors Outlander PHEV

Najczęściej zadawane pytania

Co oznacza skrót PHEV?
Plug-in hybrid electric vehicle – Czyli samochód elektryczny wspomagany silnikiem spalinowym z możliwością ładowania akumulatora z sieci elektrycznej.
Jaka jest różnica między samochodami hybrydowymi a PHEV?
Różnica między tymi technologiami tkwi w stosunku udziału napędu spalinowego do elektrycznego podczas jazdy. W tradycyjnych samochodach hybrydowych to silnik spalinowy jest odpowiedzialny za napęd a generator prądu jedynie go wspomaga. Natomiast głównym napędem Outlandera PHEV są dwa silniki elektryczne, które są tylko wspomagane przez silnik benzynowy.

Typowe hybrydy nie mogą być ładowane z zewnętrznego źródła zasilania. Napęd elektryczny w ich przypadku czerpie energię z ładujących się podczas jazdy i hamowania akumulatorów. Za to Outlander PHEV może być dodatkowo ładowany przez gniazdo (plug-in), ale w odróżnieniu od elektrycznych pojazdów nie jest to jego jedyne źródło energii. Dzięki temu samochód jest bardziej wydajny.
Co odróżnia Outlandera PHEV od innych samochodów tego typu?
Nowy Outlander jest całkowicie pionierskim modelem. PHEV nie jest jedynie adaptacją tradycyjnej wersji Outlandera z napędem spalinowym. Od początku był projektowany z myślą o dwóch wariantach napędów i pod tym względem jest wyjątkowy na rynku.

Jako samochód z założenia konstruowany pod napęd elektryczny, posiadający w dodatku napęd 4×4, Outlander PHEV jest liderem w segmencie SUV.

Jego napęd jest w głównej mierze elektryczny. Posiada 2 silniki zasilane energią elektryczną, rozmieszone nad dwoma osiami, a z przodu dodatkowo znajduje się silnik spalinowy. Większość dostępnych samochodów hybrydowych posiada tylko po jednym silniku każdego rodzaju.
Czy mogę jeździć jedynie na napędzie elektrycznym?
Outlandera PHEV charakteryzują 3 tryby jazdy, będące różnymi wariantami pracy układu napędowego. System operacyjny automatycznie przełącza tryby, dobierając najlepszy dla danych warunków jazdy i wydajności energetycznej. W przypadku spokojnej jazdy po mieście tryb elektryczny będzie przeważający. Wykorzystuje on energię zgromadzoną w akumulatorach bez nawet minimalnego udziału benzyny. W trybie szeregowym silnik spalinowy dostarcza dodatkowej energii do jazdy, np. podczas wyprzedzania, działając jak generator. W trybie równoległym, przy dużych prędkościach, to silnik spalinowy jest głównym źródłem napędu, a elektryczny pełni funkcję wspierającą. Kierowca może także manualnie włączyć tryb ładowania lub oszczędzania akumulatora.
Outlander PHEV MY17 wyposażony jest w nowy tryb jazdy – EV priority – uruchamiany przez kierowcę za pomocą przycisku. W trybie tym aktywność silnika spalinowego jest ograniczona do absolutnego minimum. Nawet gwałtowne przyspieszenie ( pedał gazu wciśnięty maksymalnie w ¾ ) nie spowoduje uruchomienia silnika spalinowego.
Dlaczego zastosowano połączenie benzyna/PHEV zamiast Diesel/PHEV?
Napęd Outlandera PHEV został stworzony z myślą o optymalnej wydajności energii. Podczas jego projektowania przetestowano różne jednostki napędowe- zarówno silniki benzynowe jak i Diesla. Lżejszy silnik, taki jak jednostka benzynowa 4B11, idealnie spełnia założenie. Ponadto emisja CO2 w przypadku napędu PHEV jest już tak niska (41 g/km), że korzyści płynące z silnika Diesla pod tym względem byłyby już niezauważalne.

Silnik Diesla wymaga zwiększonej izolacji i wyciszenia, aby zredukować poziom hałasu i drgań. W przypadku tak cichego samochodu, jak zasilany głównie elektrycznie Outlander PHEV, konieczne byłoby wykorzystanie jeszcze większej ilości materiałów izolacyjnych.
Jakie jest rzeczywiste zużycie paliwa w Outlanderze PHEV?
Oficjalna liczba homologacyjna Unii Europejskiej dla Outlandera PHEV wynosi 1,7 l/100 km i została zmierzona zgodnie z oficjalnym protokołem UE. Jest to protokół obowiązujący wszystkich producentów i pozwala obiektywnie porównywać ze sobą samochody.

Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić od powyższej wartości. Zależy ono od stylu jazdy, poziomu naładowania akumulatora i warunków pogodowych (wpływ włączonej klimatyzacji czy ogrzewania).

Im więcej spokojnej jazdy, do której włączany jest tryb elektryczny, tym mniejsze zużycie paliwa. Z kolei dynamiczna jazda przy dużej prędkości, wykorzystująca najczęściej tryb szeregowy, wiąże się z poborem większej ilości energii.
Od czego zależy zasięg elektryczny w Outlanderze PHEV?
Zasięg może być zmienny z uwagi na indywidualne warunki jazdy. Waha się między 50 km, przy standardowym stylu jazdy, a 30 km, w przypadku wyjątkowej dynamiki.

Tak jak w przypadku konwencjonalnego samochodu elektrycznego, na zasięg wpływa korzystanie z klimatyzacji czy innych urządzeń. Jednak PHEV zapewnia dodatkowo napęd hybrydowy, a wówczas wpływ warunków zewnętrznych nie jest tak duży.
Jak schłodzić akumulator napędowy?
Akumulator ma zainstalowany wewnętrzny system chłodzenia.
Ile lat może służyć akumulator napędowy?
W Outlanderze PHEV zastosowano pojemne, specjalnie zaprojektowane na użytek samochodów akumulatory litowo-jonowe. Naturalnym zjawiskiem jest nieznaczne zmniejszanie się pojemności akumulatora (do ok. 80% po 5 latach i do 70% w ciągu 10 lat). Wpływ na żywotność akumulatora mogą mieć nagłe przyspieszenia i hamowania, częste korzystanie z funkcji szybkiego ładowania, jazda w ekstremalnie wysokich temperaturach lub pozostawianie samochodu w upale.

Akumulator trakcyjny jest objęty gwarancją przez 8 lat lub 160 000 kilometrów. W przypadku innych części samochodu gwarancja fabryczna to 5 lat lub 100 000 kilometrów.
W jaki sposób mogę naładować akumulator?
Outlander PHEV może być ładowany na wiele sposobów. Jest samochodem typu plug-in, więc energia może pochodzić z zewnętrznego źródła zasilania. Samochód podłączony za pośrednictwem standardowego gniazda ładowania zostanie naładowany w ok. 5 godzin. Tryb szybkiego ładowania pozwala dopełnić 80% akumulatora w 30 minut.

Dużym udogodnieniem jest także automatyczne pozyskiwanie prądu w czasie jazdy (tzw. system on-the-go). Dodatkowo można aktywować ładowanie za pomocą silnika spalinowego podczas postoju. Jest to szczególnie pomocne, gdy nie ma dostępu do zewnętrznej sieci elektrycznej, np. na biwaku. Energia odzyskiwana jest również podczas hamowania.
Jakie są zalety S-AWC?
S-AWC jest systemem zapewniającym nadzwyczajną stabilność poprzez optymalne łączenie aktywnej kontroli stabilności (ASC) z elektronicznie sterowanym napędem 4WD. Poprawia trakcję zarówno podczas spokojnej jazdy, jak i w sytuacjach, gdy trzeba wykonać nagły manewr.